MÈTODES PER A L'ENSENYAMENT DE LES competències

Tant l'estudi de cas com l'aprenentatge basat en problemes -d'ara endavant ABP- tenen els seus orígens en les formacions universitàries i professionals.
En l'estudi de cas, es parteix de la lectura o de l'observació d'un cas que els alumnes han d'analitzar per posteriorment arribar a una sèrie de conclusions. Pot aplicar-se en dues modalitats, A i B. La primera es basa en un cas que ja està resolt i els alumnes han d'analitzar i saber quins passos s'han seguit, i la segona consisteix en un cas que presenta una problemàtica a la que els alumnes han de donar una resposta.
L'ABP es tracta d'un mètode en el qual els alumnes, a partir d'una situació problemàtica, han d'elaborar una sèrie d'hipòtesis, teories i fer investigacions per poder resoldre el cas. D'aquesta manera, ens trobem amb alumnes motivats a l'hora d'aprendre, senten que se'ls escolta, sobretot, a través de la pràctica; succés que no passa en l'aprenentatge tradicional.
L'ABP i l'Estudi del cas, són dos mètodes que promouen la participació activa dels alumnes  per assolir un aprenentatge significatiu, de manera que obtenen una sèrie d'habilitats i coneixements que els seran útils i necessaris en un futur. Es desenvolupen habilitats cognitives, com l'anàlisi, l'argumentació o la resolució de problemes, unes habilitats que cal treballar si volem allunyar-nos de l’ensenyança tradicional i busquem el ple desenvolupament de la persona.

Font: https://flic.kr/p/W8Dq99

Per fer de l'ABP un procés d'e-a més enriquidor, s'hauria de treballar de manera interdisciplinar, ja que d'aquesta manera podem adquirir i aplicar coneixements, habilitats i valors relacionats amb altres àrees de coneixement per trobar respostes adequades als problemes plantejats. Els projectes interdisciplinaris caracteritzen per ser flexibles, horitzontals i estar en construcció constant. Inclouen reptes, treball en equip acció, esforç,... i estan més centrats en el procés que no en el resultat. Igual que amb l’estudi de casos i l’ABP, els projectes interdisciplinaris impliquen també una actitud de col·laboració i participació de tots per arribar a la meta, tot i que també permeten respectar la singularitat/individualitat de cada un dels alumnes.
Un projecte interdisciplinari ha d’ajudar a assolir els fins educatius, per tant, és més rellevant parlar de planificació que de programació, en aquest sentit. Planificar consisteix en traçar les línies generals dels actes educatius ben organitzats per obtenir-ne un objectiu determinat. Però ha de ser flexible, ja que sabem a on volem arribar però en desconeixem el camí, que s’haurà d’anar construint juntament amb els alumnes a l’aula.
Segons Stipeck (1984), a mesura que avancen els cursos escolars, el valor de l'esforç perd força a favor de la recompensa de les habilitats individuals de l’alumne, però no hauria de ser així: hem d'educar pensant en el que pot arribar a ser l'alumne i valorar el progrés que fa.
Tots aquests mètodes plantegen reptes elevats als alumnes, els motiven a treballar, sobretot, si acompanya un baix nivell d’estrès a les classes, i es fomenta d’aquesta manera un context d’aprenentatge ideal.



Com a reflexió final, considerem que aquesta entrada ha sigut la més rellevant de totes, perquè hem pogut plasmar els coneixements teòrics dels articles tractats a la nostra seqüència de projecte, d'aquesta manera l'aprenentatge és més significatiu. Hem tractat la seqüència a fer com si fos el nostre problema a resoldre, i hem utilitzat els articles per donar-li resposta. Tot i això, ha sigut un procés feixuc, ja que no estem acostumats a treballar per projectes i menys encara a elaborar-ne un, a més sumant-li la dificultat de ser un projecte interdisciplinari. En definitiva, valorem postivament aquest primer contacte amb l'ABP i esperem que ens ajudi en un futur a l'hora de treballar per projectes amb el nostre alumnat.

Seqüència: https://docs.google.com/document/d/1VCOvDTaTOMS5yaPgFuHGfi7aUcCBO6XB0UNVNeTAWHs/edit

Comentarios

  1. Hola Profes!
    És cert que se'ns fa complicat o, més que res, és força nou per nosaltres, aquesta manera interdisciplinària d'aprendre. Però també és cert que sembla realment significatiu a l'hora del fet que l'aprenentatge sigui autèntic, ja que d'una manera dinàmica i participativa, es va d'una matèria a una altra quasi sense pensar-ho i ens nodrim de múltiples coneixements als que trobem raó de ser i que ens fan competents en diferents àmbits. A propòsit d'això, en Zabala, a la idea clau 10 "Los métodos para la enseñanza de competencias deben tener un enfoque globalizador", per acabar el capítol, posa un exemple de metodologia globalitzadora que m'ha cridat molt l'atenció perquè sorgeix de la pròpia motivació i interès dels alumnes a l'hora d'elaborar una guia turística del seu poble; es tracta d'un projecte on es desenvolupen disciplines artístiques, coneixements de la naturalesa, es treballa el càlcul, la comprensió lectora i expressió escrita, etc. Sembla una manera molt més divertida d'ensenyar i d'aprendre.

    ResponderEliminar
  2. Bon dia Profes!
    Estic totalment d'acord amb la vostra reflexió. Ens resulta complicat treballar amb projectes perquè nosaltres no hem estat ensenyats d'aquesta manera. Però crec que és molt important començar a prendre consciència de lo positius que són i de l'aprenentatge significatiu que poden extreure els alumnes d'ells. Al cap i a la fi, una de les nostres funcions com a docents és fer que els nostres alumnes gaudexin dels aprenentatges que han d'adquirir i l'ABP és una manera molt encertada de fer-ho.
    M'ha cridat l'atenció el vostre producte final de la seqüència d'activitats. Nosaltres també hem pensat en un tríptic perquè hem cregut que als alumnes els hi pot agradar fer una mena de document del que viuen envoltats. És a dir, tots hem llegit o a tots ens han entregat pel carrer tríptics, panflets informatius, etc. I hem cregut que podria ser estimulant per a ells el fer-ne un com a producte final.
    Heu sintentizat molt bé els documents que ens ocupaven per fer aquesta entrada i la vostra infografia reuneix de forma esquemàtica i completa, els coneixements o els aspectes clau de la mateixa.
    En definitiva, crec que tots hem coincidit amb el fet de la importància que tenen els projectes a l'hora d'apdrenre i d'ensenyar i que poden ser un estímul o motivació pels nostres alumnes per tal de desenvolupar les seves ganes de continuar adoptant una rol actiu i aprenent més enllà del mètode tradicional d'exposició.

    Enhorabona!

    Ainhoa Rives

    ResponderEliminar
  3. Hola profes en progreso!

    Després de llegir la vostra entrada i visialitzar els recursos que heu afegit he arribat a la conclusió que, de tots els avantatges que la metodologia d'ABP ofereix el més important és la promoció del pensament crític entre els alumnes. Aquest hauria de ser l'objectiu principal de l'educació en qualsevol etapa i és cert que l'ABP facilita l'adquisició d'aquest esperit crític per la seua pròpia estructura i pel fet que potencia l'autonomia dels estudiants.

    L'APB dóna també resposta, o contribueix a cercar-la, a una altra qüestió que hem abordat en diferents matèries al llarg de les darreres setmanes: la inclusió i l'atenció a la diversitat. Sovint hem conclòs que la millor manera d'atendre aquesta diversitat i d'optimitzar l'aprenentage dels boixos seria donar una educació més individualitzada, personalitzada. Bé, trob que l'aprenentatge basat en problemes i el desenvolupament de projectes possibiliten aquesta individualització i donen l'oportunitat de treballar les aptituds i debilitats de cada estudiant.

    Tinc la percepció que aquesta metodologia ha estat ben rebuda per part dels alumnes del màster, ha despertat el nostre interès i molts han mostrat ja obertament la seua inclinació per l'ABP. De fet, en aquelles assignatures on la nostra tasca consisteix en dissenyar una unitat didàctica o una programació d'aula, diferents companys han decidit desenvolupar un projecte interdisciplinari amb la seua corresponent seqüència d'activitats.

    D'altra banda, cercant quin és el nivell d'aplicació de l'ABP als centres de les Pitiüses he trobat que, tot i que hi ha alguns com el CEIP S'Olivera o l'IES Sa Blanca Dona on els projectes són o volen ser l'eix vertebrador, a molts l'APB encara no s'empra o bé es fa de forma anecdòtica i experimental només en determinades matèries. Tot i així, he trobat un evident interès per part del professorat en aquesta metodologia, especialment entre aquells docents que s'han incorporat al món educatiu a la darrera dècada. De fet, he conegut diferents professors que decidiren canviar de centre d'un més tradicional a un altre més innovador per tenir l'oportunitat de fer feina per projectes.

    Supòs que durant les pràctiques ens podrem fer una idea més acurada de quin és el grau d'implantació de l'ABP als instituts... al gener ho comentam.

    Raquel

    ResponderEliminar
  4. Bon dia!

    Crec que tots els que hem participat en aquest projecte hem trobat dificultats, encara que resulta estimulant. La vostra explicació sobre l’ABP es prou completa i trobo que hi ha acord. Només voldria dir que a mi el que més m’agrada dels projectes interdisciplinaris que treballen les competències és que aquests són més propers a la realitat, tant del món professional com a altres àrees de la vida, i l’objectiu d’educar és preparar als alumnes per afrontar el món adult i la societat en la que vivim.

    Per la meva part res més, bon treball i a continuar fent feina.

    Xicu Sánchez

    ResponderEliminar
  5. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  6. Hola!

    En primer lloc, enhorabona per l'entrada. En la meva humil opinió expresseu de manera molt clara quins són els mètodes per a l'ensenyament de les competències, més concretament, l'aprenentatge basat en problemes/projectes (ABP).

    D'acord amb la vostra puntualització, un dels trets més significatius d'aquest mètode, és el caràcter interdisciplinar mitjançant el qual es poden treballar conceptes de diverses matèries en un sol projecte. Així doncs, s'aconsegueix motivar als alumnes i despertar el seu esperit crític a la vegada que relacionen coneixements previs de diferents àrees amb els que assoleixen a través de la realització del projecte.

    I com molt bé diu la meva companya Raquel, tot això ho podrem seguir debatent al gener quan tinguem una visió una mica més realista del funcionament dels centres passat el primer període de pràctiques.

    Neus Torres

    ResponderEliminar
  7. Bones Profes,

    m'interessa especialment parlar sobre el treball interdisciplinari per tal de reflexionar-hi. Està clar que les matèries que es donen als centres educatius són per a tenir un coneixement més centrat i específic d'elles, però penso que no s'ha de deixar mai de banda això de trobar-li el sentit, no tothom que dóna matemàtiques serà matemàtic, ni tothom que dóna geografia serà geògraf. Vull dir, poder treballar també aquestes matèries de forma que s'interrelacionin i es trobin en un punt que l'alumnat reconegui com a proper i interessant farà que aquest coneixement sigui, com bé dieu, molt més significatiu.
    Una entrada molt clara profes!
    Fins aviat,

    Miquel T.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares