PLE/SRL

                                                   Font: https://flic.kr/p/a7MDe4

Com ja vàrem comentar a una entrada anterior, l’aprenentatge autoregulat consisteix en un procés cíclic de tres fases: previsió, actuació i reflexió. A la fase de previsió s’estableixen els objectius d’aprenentatge, alhora que es fa una planificació estratègica. A la segona fase, s’executen les estratègies de la fase prèvia per arribar als objectius establerts. Aquesta fase també requereix una feina d’autocontrol i d’auto observació per part de l’alumnat sobre el rendiment de les seves actuacions. A l’última fase, l’alumnat valora el seu treball i tracta d’explicar-se les raons dels seus resultats.

En quant a l'ús de la tecnlogia dins el món educatiu, la potencialitat de les eines digitals  ha provocat l’aparició d’un gran nombre d’estudis per tractar d’integrar aquesta tecnologia a les aules. Un exemple d’aquesta unió entre el món de l’ensenyament i el món de les TIC és la idea d’entorn personal d’aprenentatge, PLE. “Se conoce como PLE al conjunto de herramientas, físicas y virtuales, que una persona utiliza en la vida cotidiana para aprender (Attwell, 2007b)”.

Uns dels grans beneficis sobre l’ús del Ple al món educatiu és l’atribució a l’alumnat d’un paper actiu i d’un rol protagonista, amb el qual l’alumnat guanya en autonomia a l’hora de gestionar tant el seu procés d’aprenentatge com el seu procés d’autoregulació en diversos contextos. Per tant, l’alumnat, al seu entorn personal, pot exercir la capacitat d’autoregular el seu propi aprenentatge, és a dir, el PLE és l’ambient on pot autoregular el seu aprenentatge. Per tant, l’ús adequat de les eines digitals del PLE afavoreix l’autoregulació de l’aprenentatge a les diferents fases, només cal incentivar a l’alumnat en l’ús educatiu de les eines digitals i adaptar-les al seu procés d’autoregulació.

Ara bé, tot i que hi haurà alumnes que ja disposaran de les qualitats i habilitats necessàries per utilitzar les eines digitals com a suport del seu propi aprenentatge, per molts d'altres no serà tan evident, i és més que possible que es distreguin i utilitzin aquestes eines per a altres finalitats. És justament aquí on veiem la utilitat/necessitat d'introduir les tècniques del SRL (self-regulated learning) per evitar o reduir aquestes distraccions.

A més, reflexionar sobre com les SRL com un important suport perquè els nostres futurs alumnes puguin incorporar noves eines digitals al seu PLE o treure un ús més educatiu a eines que fins ara han utilitzat per a altres finalitats, també ens ha fet pensar en com nosaltres, en tant que futurs professors, utilitzem aquestes eines digitals: per una banda, aquesta activitat ens ha servit per descobrir noves eines, tot comparant amb els altres company/es de grup, però el que és més important, ens ha fet analitzar el nostre propi PLE i l'ús que fem de les eines digitals.

Tot i que cadascú n'ha tret les seves pròpies conclusions, tots hem coincidit en un punt: que a part de ser consumidors, ens hauríem de convertir en creadors (de contingut, d'imatges, etc) i això també milloraria la nostra habilitat digital i en conseqüència la dels nostres alumnes. Això si, també amb consciència i mesura, per poder aportar alguna cosa interessant a aquesta gran xarxa social, i sense contribuir a abocar més informació innecessària a aquest gran contenidor virtual.


Comentarios

Entradas populares