Avaluació i autoregulació

Font: https://flic.kr/p/68nhH1

A la primera entrada del nostre bloc vàrem tractar què consistia treballar per competències i les seves finalitats, en aquesta entrada ens centrem en la importància que té l’avaluació en el procés d'aprenentatge. Quan treballem per competències, l’avaluació té dues finalitats: l’avaluació com a mitjà per regular els aprenentatges (avaluació formativa), i com a mitjà per comprovar què s’ha après. La primera ens permet realitzar un judici de la qualitat de la tasca realitzada i decidir sobre quins aspectes es poden millorar. La segona, en canvi, està més relacionada amb la valoració dels resultats, comprovar si l’alumne ha assolit la capacitat.

En aquest context, aprendre a avaluar-se és una condició bàsica per aprendre a aprendre i per ser més autònom. És per això que el veritable problema didàctic resideix en com ajudar a l’alumne perquè sigui capaç de regular les dificultats amb les quals es troba i que el seu aprenentatge sigui, per tant, més significatiu. Segons Zimmermanaquesta autoregulació consisteix a esbrinar com l’alumne pot controlar els seus pensaments, accions, emocions i motivació a través d’estratègies personals per aconseguir els seus objectius. Desenvolupar aquesta capacitat d’autoregular-se no serà senzill, i l’acompanyament del professorat en aquests casos serà fonamental.

L’avaluació també té la finalitat de saber quins han estat els resultats de l’aprenentatge, i ha de ser de tipus competencial. El tipus de tasques i d’activitats per fer-ho seran ben diverses, i es duran a terme en moments diferents. En aquest sentit és molt útil l’ús de la carpeta d’aprenentatge, que permet recollir activitats i reflexions sobre el coneixement. Això si, és imprescindible que les tasques d’avaluació orientades a valorar el nivell de desenvolupament competencial siguin contextualitzadesproductives i complexes.

Pel que fa als objectius d’aprenentatge competencials i als criteris d’avaluació, han de ser coherents i cal compartir-los, ja que l’alumnat els ha de conèixer i ser capaços d'aplicar-los a la seva autoavaluació. Sovint els alumnes no coneixen els criteris d'avaluació; tan sols esperen la nota numèrica i no tenen l'oportunitat de reflexionar sobre el que han fet bé i els errors que han comès, per tant, no hi ha una autoavaluació: els alumnes només reben un resultat que es tradueix en èxit o fracàs. Un aspecte també important, és saber com s’arriba a una qualificació de l’assoliment de la competència. Una de les propostes més aplicada per organitzar la valoració es concreta en la planificació del que s’anomena rúbrica, una matriu que explicita els criteris de realització relacionats amb l’avaluació i els criteris de resultats corresponents als diferents nivells d’assoliment. L’aplicació dels criteris d’avaluació permet identificar on estan les dificultats de cada alumne/a, pels que tenen més dificultats caldrà planificar accions específiques que els ajudin a superar-les. 

Tot i que ja estàvem familiaritzats amb la idea d'autoavaluació, la lectura d'aquests articles ens ha ajudat a aprofundir-hi encara més, i a reforçar la importància d'aquesta pràctica en l'aprenentatge de l'alumnat. Considerem que una avaluació formativa ha d'aportar informació durant el procés, ha de servir a l'alumne per reflexinoar i per prendre decisions que l'ajudin a millorar, i ha de servir al professor per ensenyar millor. En canvi, l'avaluació, actualment, se centra a qualificar amb nota, i això és el que s'ha de canviar. També ens ha obert els ulls a un conjunt d'estratègies de regulació de l'autoaprenentatge que sovint es passen per alt i que poden arribar a ser clau en el procés d'aprenentatge. A més, ens hem adonat que inclús, a vegades, hem utilitzat algunes d'aquestes estratègies sense saber-ho, és per això que pensem que cal informar als alumnes d'aquestes eines.



Comentarios

  1. Bon dia!
    Crec que aquesta entrada explica de forma clara, entenedora i sintetitzada com s'avalua actualment i com volem que es comenci a avaluar d'ara endavant. A més, gràcies a la infografia podem aprofundir més en el procés d'avaluació i en les seves finalitats.
    És cert que no hi ha millor manera d'aprendre i millorar el que ja sabem que a partir de la pròpia avaluació del treball realitzat, un alumne ha de poder saber què ha de canviar i què ha fet bé en tot moment per avançar en el seu procés d'aprenentatge i una bona manera de fer-ho és a partir de les eines que expliqueu en aquesta entrada.
    Tot i que quan jo estudiava a l'escola i l'institut encara no fèiem servir aquests mètodes, ara, uns anys després, ja comencen a utilitzar-se i cada vegada som més conscients de la seva utilitat, però encara queda molt per fer. Considero que la gran majoria de professors encara avaluen a partir del mètode tradicional, fixant-se només en les qualificacions dels alumnes i no en el procés, per tant, trobo que aquestes eines d'avaluació, que com bé anomeneu vosaltres, haurien d'estendre's encara més i donar pas als nous mètodes avaluatius, que tinguin més en compte el procés d'aprenentatge de l'alumne, que fomentin la seva autonomia, etc.

    Mònica Roig

    ResponderEliminar
  2. Hola,

    Vull mencionar que teniu una infografia molt entenedora i útil per entendre aquesta entrada de blog, és un suport molt bo. Seguint amb el que comenteu, jo definiria avaluar de tres formes: és valorar si els objectius s’han assolit, valorar si els recursos han estat adients i mesurar on està l’alumne dins d’una escala. Com mencioneu a la vostra entrada, l’avaluació té dues finalitats, pot ser dues coses, i nosaltres decidim, si un procés o un objectiu. Un procés orientat a regular les dificultats i errors que sorgeixen al llarg d’un procés d’ensenyament-aprenentatge i un objectiu que relaciona valorar els resultats d’aquest procés ensenyament-aprenentatge. En definitiva, considero que ha de ser una combinació dels dos, una avaluació compartida (entre docent i alumne), capacitadora i acreditativa, sense oblidar-me que com dieu, ha de ser competencial.

    Paloma Ametller

    ResponderEliminar
  3. Muy completa la entrada en todos los aspectos. Se explica de manera precisa cada uno de los conceptos relacionados con el modelo de Zimmerman. Simplemente quería comentar un poco la importancia que tiene la rúbrica de la cual habéis hablado y que en mi opinión sería de alguna manera la base del éxito en la auto-regulación del aprendizaje, porque si el alumno no sabe que es lo que quiere el profesor o como evaluará el trabajo una vez finalizado, el hecho de auto-regulación será mucho más complicado y en el caso de que se presente dicho modelo es muy probable que el alumno no sea consciente de ello y que por tanto dicho aprendizaje no sea útil. Así pues, el profesor en mi opinión deberá acabar la explicación del trabajo hablando siempre que es lo que espera de los alumnos para que puedan ellos mismos auto-regular su aprendizaje de manera consciente.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares