PLE/SRL
Font: https://flic.kr/p/a7MDe4
Com ja vàrem comentar a una entrada anterior, l’aprenentatge autoregulat consisteix en un
procés cíclic de tres fases: previsió, actuació i reflexió. A la fase de
previsió s’estableixen els objectius d’aprenentatge, alhora que es fa una
planificació estratègica. A la segona fase, s’executen les estratègies de la
fase prèvia per arribar als objectius establerts. Aquesta fase també requereix
una feina d’autocontrol i d’auto observació per part de l’alumnat sobre el
rendiment de les seves actuacions. A l’última fase, l’alumnat valora el seu
treball i tracta d’explicar-se les raons dels seus resultats.
En quant a l'ús de la tecnlogia dins el món educatiu, la potencialitat de les eines digitals ha provocat l’aparició d’un gran nombre d’estudis per tractar d’integrar aquesta tecnologia a les aules. Un exemple d’aquesta unió entre el món de l’ensenyament i el món de les TIC és la idea d’entorn personal d’aprenentatge, PLE. “Se conoce como PLE al conjunto de herramientas, físicas y virtuales, que una persona utiliza en la vida cotidiana para aprender (Attwell, 2007b)”.
Uns dels grans beneficis sobre l’ús del Ple
al món educatiu és l’atribució a l’alumnat d’un paper actiu i d’un rol
protagonista, amb el qual l’alumnat guanya en autonomia a l’hora de gestionar
tant el seu procés d’aprenentatge com el seu procés d’autoregulació en diversos
contextos. Per tant, l’alumnat, al seu entorn personal, pot exercir la
capacitat d’autoregular el seu propi aprenentatge, és a dir, el PLE és
l’ambient on pot autoregular el seu aprenentatge. Per tant, l’ús adequat de les eines digitals del PLE
afavoreix l’autoregulació de l’aprenentatge a les diferents fases, només cal
incentivar a l’alumnat en l’ús educatiu de les eines digitals i adaptar-les al
seu procés d’autoregulació.
Ara
bé, tot i que hi haurà alumnes que ja disposaran de les qualitats i
habilitats necessàries per utilitzar les eines digitals com a suport
del seu propi aprenentatge, per molts d'altres
no serà tan evident, i és més que possible que es distreguin i
utilitzin aquestes eines per a altres finalitats. És
justament aquí on veiem la utilitat/necessitat d'introduir les tècniques
del SRL (self-regulated learning) per evitar o reduir aquestes
distraccions.
A
més, reflexionar sobre com les SRL com un important suport perquè els nostres futurs alumnes puguin incorporar
noves eines digitals al seu PLE o treure un ús més educatiu a eines que fins
ara han utilitzat per a altres finalitats, també ens ha fet pensar en
com nosaltres, en tant que futurs professors, utilitzem aquestes eines
digitals: per una banda, aquesta activitat ens ha servit per descobrir noves
eines, tot comparant amb els altres company/es de
grup, però el que és més important, ens ha fet analitzar el
nostre propi PLE i l'ús que fem de les eines digitals.
Tot
i que cadascú n'ha tret les seves pròpies conclusions, tots hem coincidit en un
punt: que a part de ser consumidors, ens hauríem de convertir en creadors (de contingut, d'imatges, etc)
i això també milloraria la nostra habilitat digital i en conseqüència la
dels nostres alumnes. Això si, també amb consciència i mesura, per poder
aportar alguna cosa interessant a aquesta gran xarxa social, i sense
contribuir a abocar més informació innecessària a aquest
gran contenidor virtual.
A aquest enllaç podreu veure el nostre PLE/SRL: https://drive.google.com/file/d/1vMYkPzEkbuoCE9j1V1t7dVo-NNYnljXr/view?usp=sharing
Comentarios
Publicar un comentario